Autismo e mediação: interfaces com o Caps IJ

Autores

DOI:

https://doi.org/10.69751/arp.v13i25.5674

Resumo

The article aims to reflect on psychoanalytic practice in relation to mental health, focusing on mediation techniques involving autism within the public system, particularly in Child and Adolescent Psychosocial Care Centers (CAPS IJ). It discusses therapeutic groups as an interesting work modality for children who exhibit difficulty in establishing social bonds. In this context, it explores the possibility of the institution offering workshops that consider the knowledge as situated on the child’s side, while the analyst’s approach should be guided by a unique perspective on the patients’ interests, in a detail-oriented clinical approach. This is a literature review that considers the theoretical contributions of Lacanian psychoanalysis, which highlights the voice as a primary object in the constitution of the autistic subject. The research references the recent publication by J-M. Vives and Isabelle Orrado (2021), Autism and Mediation, where the authors supports psychoanalytic interventions through the concept of mediation, emphasizing the invoking drive.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Victória Giacomin Reali, Universidade Federal do Espírito Santo

Graduanda em Psicologia pela Universidade Federal do Espírito Santo - Ufes (Espírito Santo, Brasil). 

Ariana Lucero, Universidade Federal do Espírito Santo

Psicóloga e psicanalista. Profa. Adjunta do Departamento de Psicologia e do Programa de Pós-Graduação em Psicologia Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo – Ufes (Espírito Santo, Brasil). Membra do GT Psicanálise e Educação da Associação Nacional de Pesquise e Pós-Graduação em Psicologia (Anpepp) e da Rede Universitária Internacional de Estudos Psicanalíticos em Educação (RUEPSY).

Downloads

Publicado

28-02-2025

Como Citar

Reali, V. G., & Lucero, A. (2025). Autismo e mediação: interfaces com o Caps IJ. Analytica: Revista De Psicanálise, 13(25). https://doi.org/10.69751/arp.v13i25.5674

Edição

Seção

JOVENS PESQUISADORES

Artigos mais lidos pelo mesmo(s) autor(es)