The approach to spirituality in health training in the light of Viktor Frankl’s theory

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19175/recom.v13i1.4721

Keywords:

Logoterapia, Espiritualidade, Pessoal de Saúde, Capacitação de recursos humanos em saúde.

Abstract

Objective: to reflect on the importance of adding spirituality in the training of health professionals through the basic aspects of Viktor Frankl’s theory. Methodology: This is a theoretical reflection based on Viktor Frankl, discussing the presence of adding spirituality in the training of health professionals. Results: Frankl defines that man is a being of creative, experiential and attitudinal values, which imply, through the individual, to devote himself to something greater than himself, especially, by overcoming life in the conquest of a meaning. Spirituality is a central feature of this vision, conferring a self-transcendence, making it clear the importance of including this dimension in health education. Conclusion: The importance of organizing the training of health professionals based on the inclusion of spirituality, according to Frankl’s theoretical postulates,
according to the theoretical postulates of the need to go disciplinary and fragmented of the graduations, promoting a human and integrative formation, which include about of
the professional’s own spirituality, as well as those who assist.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Chrisne Santana Biondo, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB Universidade Federal da Bahia - UFBA

Enfermeira, doutorando em ciências da saúde pela Universidade Estadual da Bahia - UESB, Professora Assistente da Universidade Federal da Bahia - UFBA. Membro do Núcleo de Pesquisa em Bioética e Espiritualidade (NUBE-UESB).

Amanda Sales Cafezeiro, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB

Psicóloga, Mestranda em Ciências da Saúde Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia/UESB, Jequié/ BA, Brasil. Membro do Núcleo de Pesquisa em Bioética e Espiritualidade (NUBE-UESB).

Ana Lúcia Goncalves de Oliveira Cunha, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB

Advogada, Pós-Graduada em Direito Constitucional Aplicado, Graduanda em Odontologia pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia-UESB, Jequié/BA, Brasil. Membro do Núcleo de Pesquisa em Bioética e Espiritualidade (NUBE-UESB).

Cattiúscia Batista Bromochenkel, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB

Psicóloga, Mestranda em ciências da saúde pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia.

Maria Madalena Souza dos Anjos Neta, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB

Doutora pela Universidade de Barcelona – UB/ Espanha. Mestre pela Universidade Federal da Bahia – UFBA. Graduada em Administração e Direito. Professora do Departamento de Ciências Sociais Aplicadas (DCSA/UESB). Foi Pró-Reitora de Extensão da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia – UESB (2014-2018). Coordenadora do Curso de Pós-Graduação em Gestão Pública Municipal/UESB (2021). Diretora do Departamento de Ciências Sociais Aplicadas-DCSA/UESB (2020-2022). Membro do Núcleo de Pesquisa em Bioética e Espiritualidade (NUBE/UESB).

Sérgio Donha Yarid, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB

Doutor em Odontologia Preventiva e Social pela Faculdade de Odontologia de Araçatuba - UNESP - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Professor Titular da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia – UESB – Departamento de Saúde – Jequié – Bahia - Brasil

Published

2023-06-05

How to Cite

Biondo, C. S., Cafezeiro, A. S., Cunha, A. L. G. de O., Bromochenkel, C. B., dos Anjos Neta, M. M. S., & Yarid, S. D. (2023). The approach to spirituality in health training in the light of Viktor Frankl’s theory. Revista De Enfermagem Do Centro-Oeste Mineiro, 13. https://doi.org/10.19175/recom.v13i1.4721

Issue

Section

Reflexão Teórica