Clinical simulation in nursing in the light of experiential learning: systematic review

Authors

  • Juliana da Silva Garcia Nascimento Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto, Ribeirão Preto – SP, Brasil. https://orcid.org/0000-0003-1118-2738
  • Jordana Luiza Gouvêa de Oliveira Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto, Ribeirão Preto – SP, Brasil. https://orcid.org/0000-0001-5905-8993
  • Mateus Goulart Alves Faculdade Atenas, Passos – MG, Brasil. https://orcid.org/0000-0003-0680-6817
  • Tainá Vilhar Siqueira Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto, Ribeirão Preto – SP, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-1161-5620
  • Maurício da Silva de Assis Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto, Ribeirão Preto – SP, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-1497-5074
  • Maria Celia Barcellos Dalri Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto, Ribeirão Preto – SP, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-8173-8642

DOI:

https://doi.org/10.19175/recom.v12i0.4405

Keywords:

Educação em Enfermagem, Treinamento por Simulação, Aprendizagem, Ensino, Efetividade

Abstract

Objective: to identify the effectiveness of clinical simulation based on experiential learning, as a theoretical-methodological framework, in comparison with different pedagogical strategies in nursing education. Method: systematic review, performed in the Medical Literature Analysis and Retrieval System Online sources; Scopus, Web of Science, Latin American and Caribbean Health Sciences Literature, Cumulative Index to Nursing and Allied Health Literature, and Educational Resources Information Center. Instruments for evaluating the methodological path were used. Results: 268 studies were identified, and four composed the sample. Experiential learning, in simulation, was compared with the case study; expository class; problem solving and benchmarkless simulation. The studies obtained good quality by the instrument of JBI and moderated by the Medical Education Research Study Quality Instrument.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juliana da Silva Garcia Nascimento, Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto, Ribeirão Preto – SP, Brasil.

Enfermeira. Mestre. Doutoranda na Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto.

Jordana Luiza Gouvêa de Oliveira, Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto, Ribeirão Preto – SP, Brasil.

Enfermeira no setor de neonatologia. Mestre.

Mateus Goulart Alves, Faculdade Atenas, Passos – MG, Brasil.

Enfermeiro. Mestre. Doutorando na Universidade de Franca (UNIFRAN)

Tainá Vilhar Siqueira, Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto, Ribeirão Preto – SP, Brasil.

Enfermeira. Mestranda na Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto.

Maurício da Silva de Assis, Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto, Ribeirão Preto – SP, Brasil.

Enfermeiro. Chefe na Unidade Funcional de Neurologia e Unidade de AVC da Unidade de Emergência do HCFMRP-USP

Maria Celia Barcellos Dalri, Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto, Ribeirão Preto – SP, Brasil.

Enfermeira. Doutora. Docente no curso de graduação em enfermagem da Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto.

Published

2022-11-17

How to Cite

Nascimento, J. da S. G., Oliveira, J. L. G. de, Alves, M. G., Siqueira, T. V., Assis, M. da S. de, & Dalri, M. C. B. (2022). Clinical simulation in nursing in the light of experiential learning: systematic review. Revista De Enfermagem Do Centro-Oeste Mineiro, 12. https://doi.org/10.19175/recom.v12i0.4405

Issue

Section

Revisão Integrativa/Sistemática de Literatura